Rood Duiveltje: Gratis Haakpatroon (Dutch)

To see this pattern in English, click here

Hallo! Een weekje geleden kreeg ik een verzoek om een duiveltje te haken als cadeautje. Ik had niet zo veel tijd, dus ik begon eens te zoeken naar een patroon op het internet. Helaas, ik vond niets dat me aanstond. Maar dat was geen ramp, ik besloot er maar zelf eentje in elkaar te steken en ik ben erg blij met het resultaat! 

 

Dit rode duiveltje is ongeveer 9.5 cm hoog (horentjes erbij gerekend) en 7 à 8 cm breed. Hij ziet eruit alsof hij veel snode plannetjes heeft, maar wees gerust, hij doet je niks. Veel plezier met het maken van jouw eigen duiveltje! Als je vragen hebt mag je mij die gerust stellen.
 
 
Benodigdheden:
 
– Wol in rood en zwart.
– Haaknaald 2.70 mm 
– Oogjes (1 cm)
– Zwarte borduurdraad
– Naald
– Vulling
De laatste twee materialen zijn optioneel, de keuze is aan jou of je wel of niet de tandjes wilt maken:
– Textiellijm
– Een klein stukje witte vilt
 
 
Afkortingen: 
s: steek
l: losse
v: vaste
hv: halve vaste 
stk: stokje
2vsh: verminderen: 2 steken samen haken 
*…*: herhaal tot het einde van de toer 
[…x]: herhaal … keer.
 
 
Patroon 
Hoofd: begin met een opzetring of een draadlus 
1: 6v in een ring (6) 
2: 2v in elke s (12) 
3: *1v, 2v in volg. s* (18) 
4: *1v in de volgende 2s, 2v* (24) 
5: *1v in de volgende 3s, 2v* (30)
6: *1v in de volgende 4s, 2v* (36) 
7: *1v in de volgende 5s, 2v* (42) 
8-10: 1v in elke s (42) 
– plaats de ogen op rij 9 en 10 steken uit elkaar.
11:*1v in de volgende 5s, 2vsh* (36) 
12:*1v in de volgende 4s, 2vsh* (30)
13:*1v in de volgende 3s, 2vsh* (24) 
– begin met opvullen
14:*1v in de volgende 2s, 2vsh* (18) 
15:*1v in de volgende s, 2vsh* (12) 
Sluit met hv en hecht af. 
 
Lijf:
1: 6v in een ring (6) 
2: 2v in elke s (12) 
3: *1v, 2v in volg. s* (18) 
4: *1v in de volgende 2s, 2v* (24) 
5-10: 1v in elke s (24)
11:*1v in de volgende 2s, 2vsh* (18) 
– begin met opvullen
12:*1v in de volgende s, 2vsh* (12) 
Sluit met hv en hecht af. 
 
Arm (2x):
1: 6v in een ring (6)
2: *1v, 2v in volgende s.* (9)
3-7: 1v in elke s. (9)
8: *1v, 2vsh* (6)
Sluit met hv en hecht af.
 
Been (2x):
1: 6v in een ring (6) 
2: 2v in elke s (12) 
3: *1v, 2v in volg. s* (18) 
4-5: 1v in elke s.
6: 1v [3x], 2vsh [6x], 1v [3x]. (12)
7: 1v [3x], 2vsh [3x], 1v [3x]. (9)
8-9: 1v in elke s. (9)
Sluit met hv en hecht af.
 
Hoorn (2x): !!!: dit is een beetje prutsen in het begin omdat het zo klein is.
1: 2l, 3v in de 2e l (3)
2: 1v [2x], 2v (4)
3: *1v, 2v in de volg. s.* (6)
4: 1v [5x], 2v (7)
5: 1v [6x], 2v (8)
6: 1v [7x], 2v (9)
Sluit met hv en hecht af.
 
Staart:
Met zwarte wol:
2l, 2v in de 2e l, 1l en omkeren.
1v in beide s., 1l en omkeren.
2v in beide s., 1l en omkeren.
1stk, 1hv, 1hv, 1stk.
Hecht af.
Neem nu de rode wol en haak 12 lossen aan het zwarte ‘driehoekje’
 
 
Afwerking:
We beginnen met het gezichtje:
 
1: Plaats de oogjes (Rij 9, 10 steken uit elkaar)
2: Gebruik borduurdraad voor de wenkbrauwen
3: Borduur het mondje
 
En nu, de tandjes. (Dit is optioneel)
 
Knip twee heel kleine driehoekjes uit het stukje vilt. Plaats voorzichtig een klein beetje Textiellijm op de mondhoeken. Pas op: doe de lijm niet op de tandjes. De stukjes vilt zijn erg klein en beginnen heel makkelijk te rafelen. Je doet dus best de lijm op het hoofd en legt dan voorzichtig de tandjes erop. Ook dit is weer prutswerk omdat de stukjes zo klein zijn.
 
Al wat je nu nog moet doen is alles aan elkaar vastnaaien en ziezo, hij is klaar!
 
 
Ik hoop dat je dit een leuk patroontje vond, je kunt me altijd contacteren door een reactie te plaatsen of me een mailtje te sturen (amigurumiguru@outlook.com). Ik ben ook te vinden op Instagram en Tumblr.
Ik vind het erg leuk om jullie resultaten te zien, dus stuur me zeker een foto!
 
Bedankt om een kijkje te nemen, veel plezier met dit patroon en tot ziens!
 
(Dit patroon werd door mij gemaakt in April 2015. Dit patroon verkopen of het zelf uploaden is niet toegestaan, het delen met een link naar dit bericht of mijn blog mag wel. Producten gemaakt met dit patroon mogen enkel verkocht worden in kleine hoeveelheden.)
